Ahad, 13 November 2011

Jalan-jalan je.....







penghargaan buat mak yg nk bersara taon ni stlah berkhdmat dlm bdang perguruan lbih drpd 20 taon huhuhuhu slamat b'cuti...




haha fmily day kt rompin mmg xde bnde sgat tp still mnyeronokkan walaupn dgn mak t'cinta je......
tp aq xpham pnye la byak org kt sne gmbar2 mcm ni yg aq tgkap..
xpat0t xpat0t

Ahad, 16 Oktober 2011

Tiada Ganti..





























sahabat itu adalah segala-galanya
anugerah tuhan yg sememangnya tidak ternilai
sesungguhnya selemah mana pun kita dan sejauh mana sekali pun kita berada, dengan adanya rakan2..
kita akan jadi kuat..
insyaAllah



Jumaat, 22 Julai 2011

hanya dengan senyuman...



ASSALAMUALAIKUM WBT

ble nk ckp soal senyum ni byk bnda yg kite boleh ckap....sama ada p'kara postve n ngtve...
sgt byk bnde yg boleh dbncgkan....
t'gerak hati nk ckp psl bnde ni sbb budaya snyum di u ni sgt2 kurang...
ini dsbbkn pndgan siswa dgn siswi b'beza....


kali ni kte bncang dlu soal pndgan org t'hadap snyum ni
ok...





contohnya yg p'tama...bile snyum ni mlibatkn jantina yg sama.....

apa yg sy nmpak diorg ni b'puak2...bkn nk mgte tp kbiasaan mcm 2la... xkire la laki ke pmpuan smue sme je huhuhu...dh jd mcm budaya plk hehehe
mksodnya  diorg akan hnya snyum bile jmpe geng2 spermainan @yg knl2 bse2 je ha cm2...
tp xsmue la InsyaAllah........








contoh yg kedue bile mlibatkan p'bezaan umur......
em apabila mlibatkn makcik pakcik ni sllunye kite golongan mude ni ego 2tggi sgt...
bile senyum jgn la hnya pada yg knal je...
xkire la b'beza agama skali pn xslah klu kita snyum......
itu sbgai slah satu cara la kite mnunjukkan rsa hormat pada mreka..
.mskipun kite malu utk mnegur @sbgai senyum 2 da mmadai dh sbnrnye...







contoh yg ketiga bile mlibatkan jantina yg b'beza......
hehehehe den mmg ske cite bab2 ni hahahaha
em bile kite lhat sorg mmat ni snyum kt sorg pmpuan ni.....
pndgan org rmai msti kite igt die nk ngorat hahaha
pndgan minah 2plak msti igt laki 2nk ngorat die hahaha
yg si mmat ni msti klu pmpuan 2xblas blik msti die akan 
ckp sombongnye die bkn nk ngorat pn hahahahaha
kn3?

mslah ni sng je ubatnye t'utama golongan wanita... 
+ve kn minda....
xslah blas snyuman tp klu dh smpai mlebih xyah la lyan mmg xbt0l da 2....

dn lg satu bile kite snyum 2biarlah ikhlas dn yg pnting skali niatkan 
yg kite lakukan ni utk mndpt keredhaan Allah SWT..
itulah yg perlu selalu kite lakukan...


tiada gunanya kita hidup b'ilmu tetapi tidak dikongsi dn diamalkn kerana 
ini ilmu Allah SWT...jgnlah jadi diantara org2 yg rugi...






sekian
wan_pokwan









Khamis, 19 Mei 2011

ku mahu kau tahu...


tersudut termenung jauh
mengenangkan nasib kita
kita miliki separuh
berbentuk hati cinta namanya

walau kau jauh
ku sentiasa menunggu mu
pedihku imbas kembali memori
walau kau jauh
ku berjanjikan terus tunggu terpisah lautan biru
ku mahu kau tahu
aku kan terus menunggu

jaga benar gambarku dalam telefon bimbitmu
jangan pernah sekali kau buang
seperti cinta ini yg terbuku
akan bersemi jua

walau kau jauh
ku sentiasa menunggu mu
pedih ku imbas kembali memori
walau kau jauh
ku berjanjikan terus tunggu
terpisah lautan biru
ku mahu kau tahu
aku kan terus menunggu

ku terus menunggu
kitakan bersatu
ku terus menunggu
ku mahu kau tahu


die ske sgt lgu ni.....


sekian
wanpokwan





 

Ahad, 15 Mei 2011

guru....

Assalamualaikum w.b.t.

hari ni tnggal 16 mei...

hari yg istimewa buat mereka yg digelar pndidik

satu2nye hari yg dciptakn khas buat mereka..

ya....SELAMAT HARI GURU


khususnye 2my mom Kamalonisa Binti Shafie

yg smmgnye se0rng ckgu..ngajor bm penulisan time skool rndah dlu huhuhuhu sllu kne cubit muaahahaha

thnx mom

next

wrge guru tadika kemas kota bahagia (98-99)

                  -ckgu naimah (kelas bunge matahari)cute je name
                  -ckgu zainab


em wrga guru sek keb ladang kota bahagia (00-05) 
        drjah6 -ckgu sollehan  
                    -ckgu kamalonisa (my mom)
                    -ckgu sani
                    -tece ku haniza
                    -ckgu kalbi

n juga wrge guru sek men keb muadzam shah (06-10)
          f0rm5 -ckgu mahazhir(guru kelas)
         nilam2 -tece petrina
                    -ckg zainon
                    -ckgu safaru
                    -ustzh siti hajar
                    -ckg haslina
                    -ckg zulbaidi
                    -ckg zira
                    -ckg nasir
                    -ckg rahmat
                    -ckg manas


          form4-ckg norazlina(guru kelas)
                    -ckg mai
                    -ckg cek noraini
                    -ckg hajah hasiah(pengetua)
                    -ckg zulazlina

          form3-ckg rosnah(guru kelas)
     mutiara4-ckg zabariah
                    -ckg nor aini
                    -tece masnira
                    -ckg nashruddin(walid)
                    -ckg zainuddin
                    -ckg kasma
                    -ustzh shahlelawati
                    -ckg norida 
                   


           form2-ckgu noorul zurairah(guru kelas)
                     -ckg ayu
                     -ckgu norazman
                     -ckg maslina
                     -ckg siti norfadzillah
                     -ckg norbaini 
                     -ckg yamin


          form1-ckgu norizan(guru kelas)
            1rk4-ckg nik nashruddin
                    -ckg zamzairoh
                    -ckg azri

warden h0stel-utz mat nor
                      -ckg shaari
                      -utz omar
                      -ckg azmat
                      
HAHAHAHA habis smue aq tulis hehehehe 
alhamdulillah aq still lg igt kt ckg2 ni hahahaha
smmgnye zman p'sekolah guru2 mmg t'baik....
zaman 2psti akn dirindui hahahaha

 
S                                                                                                                                                
SE                                                                                                                                             
SEL
SELA
SELAM
SELAMA
SELAMAT
SELAMAT H
SELAMAT HA
SELAMAT HAR
SELAMAT HARI
SELAMAT HARI G
SELAMAT HARI GU
SELAMAT HARI GUR
SELAMAT HARI GURU 
SELAMAT HARI GUR
SELAMAT HARI GU
SELAMAT HARI G
SELAMAT HARI
SELAMAT HAR
SELAMAT HA
SELAMAT H
SELAMAT
SELAMA
SELAM
SELA
SEL
SE
S



sekian
wan_p0kwan








Khamis, 12 Mei 2011

Karya Seni Aq ....3

Assalamualaikum...

kmbali b'sme krya2 sya yg psti mmukau anda smue..
ttpi..


hmm...nmpknye sye psti mridui aktvti ni haahhah
aq rse la ni la hsl krya yg akn aq igt hahahaha c0z dsmping rekaannye yg sgt mmeningkn ni jgk la krya t'akhir aq c0z nk msok u da... hahahaha bes0 da sye ni ye...
                                              xtau la ble lg leh wt bnde2 cmni



 spe tau angkt tgan???
hohoho
ni nme die eskeveter..
hmm???btol ke aq eja hahahaha
entam jela..
kos pembinaan anggaran mmakan RM15
boleh djual sekitar RM200-RM300 hahaha
msti mhal kn???
hahahaha aq yg wt ske ati aq la nk ltak bpe hrge muaahahahaha
em mse spttnye la bleh siap anggaran 4hari je tp aq asyk tngguh je wt bnde ni mnybabkn hmpir sbulan bru siap..
alatan_lidi sate(bhan utma),gam uhu, hot glu gun, sedikt kadbord keras, ksungguhan n ketekunan...
dan stu lg alatan pling pnting that is kesabaran..
xde bnde 2 mmg xsiap,,,cnf0rm, cye la ckp aq..
hahaha
klau korg jenis asyk nk mlenting je..nsihat aq jgn cbe buat hahahaha
len jdnye ty

ciri2 calon menan2 hahahaha



ckUp la 2 mls nk tgkp gmbo byk...jelas da nmpak 2kn... nk tgok real pnye meh r dtg rmah hahahahaha
jkr 814 rumah guru, sk ladang kota bahagia, 26700 muadzam shah, pahang
ni alamat pndai2 la cri

hahahaha
2jela kot
stkat ni je dlu psal ni
peace



sekian
wan_pokwan









Sabtu, 7 Mei 2011

s0 far bUt I'm g0ing...

Assalamualaikum w.b.t


22/5/2011 trikh krmat ni hahaha





coz trkh 2 hari aq kne dftar nk msok u tp uitm jela hahahaha.syukur sgt dpat alhamdulillah drpd xdpt 2kn..
mle2 dpt ni mcm ggur skt jntung ni hahaha....Uitm Machang,Kelantan..nah kau hahaha
xde la jaoh tp jauh la jgk an..hahaha ble aq ckp kt mmber2 diorg t'kjut..ckap jaoh sgt la itula inila bla...bla...bla...
hahahahaaha diorg ckp tmpt jin b'tndang 2hahaha...knpe??? yela koz kwsn 2 mcm b'hutan skt..kwsan kg la krenye hahahaha t'kjot gk aq mle igt kn btol2 jin td hahaha
ape aq ckp ni...jin kt mne2 pn ade kn ish3 dh abaikn...

kos dip sains kuantitatif bwh fakulti sains komputer dgn matematik...
kos ni lbih kpd math kire2 la...

my dad ckp kje die ni mcm sbgai prncang...aq pn xpham mcm mne 2????
sbb lg pn kbykkanny rmai yg xtau kos ni....smue blur je ble tnye.

em xpela hop aq srnok kt sne.....wlaupn aq t'pkse b'gerak scre solo hahhahaha


doa2knla aq ye...insyaAllah kberkatan bersama


aq bg pete pndai2 la cri sndri hahaha



mnju ke arh mse dpan yg lbih gemilang(xbleh bla ayt) hahaha


sekian
wanpokwan







Rabu, 4 Mei 2011

kalau haiwan ada fb macam mana ye????

sye si admin hahhaha


haiwan de fb....hahahahahabtol mmg ade
td aq tgh on9 fb jp usha2 r group wall diorg
dsyat giller

ni antre yg aq b'jaye dciplak



Cicak : Tuan rumah baru beli reket elektrik, gua kenduri nyamuk BBQ mlm nih...

Nyamuk : Baru habis ronda rumah Ajoi... kenyang burp, Alhamdulillah. ..

Aedes: Baru jer selamat bagi injekan maut, yeah!!!

Ayam: Tidaaaaaaaaaaaak, Besok majikan gua mau buat kenduri kesyukuran, gua mau di sembeliiiiihhh! 
...
Cicak : isteriku tersepit pintu
 

Kucing Betina: "Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa."

Ayam : Kawan2...kalu esok guwe tak update...bererti guwe udah di goreng....I luv u all... jangan luper wat kenduri arwah untuk I yaa...

Nyamuk: Siot, sekali drug addict gua hantam daaaa. Gua positif HIV AIDS... uwaaaaaaa

Cicak : Mau ke ke bilik air anak tuan rumah jap ... baru beli videocam baru ...
 

Kucing: Baru je add awek sebelah umah... keturunan PARSI beb!!!

Tikus: Operasi malam ni... selongkar kitchen kabinet... sape nak ikot?

katak : malam ni nk wat konsert la..da lama x ujan ni..hangat oii..

ular : rasa mcm nk makan lauk telo la malam ni..mana nk cari ek..
 

Anjing: Aku tension bila ada mat rempit berkumpul tepi rumah aku tiap malam. Nak tido pun x senang hanjeng punya org.

Kuda: aku Patah kaki; Rider aku bangang salah timing bila nak lompat pagar, sekarang rehat kat kandang.

Kura-kura: Aku sakit hati bila bini aku berjalan. Lembab mcm siput babi

Siput babi: Aku sakit hati bila bini aku bergerak. Lembab mcm kura2

Gagak: Tadi jumpa ayam KFC. Jangan jeles

Burung Kakak Tua: Penat betul nk ubah stigma masyarakat. Walaupun aku Burung Kakak Tua, tapi aku burung Jantan!!!

Babi hutan: susah betul nak cari makanan halal sekarang ni.

Kera: semalam GF aku bagi bunga. Sedap jugak kunyah

Tokek: hahahahaha harga aku 200 000$.. kaya kaya klah ronaldo

Tikus: Aku makan mee goreng mamak kat wawa inn. Meh la join sekali.

Lalat: Asyik hurung bangkai je. Alhamdulillah hari ni jumpa nasi bungkus.

Sotong; Aku bengang bila tapak sulaiman ejek aku si lembut

kucing : update petang karang tepat jam 5.00pm slow ngendap ala2 pink panther nyurik ikan bawal kepunyaan kak lelamajnun. ..

lipas : merasmikan pengunaan kepak baru sekali bila dikembangkn. ..gerun tengok mmber aku kene tarik dgn jeli2 panjang kepunyaan cik cicak..eee seram nyeee....

itik serati : hahahhaa lawak2 ayam serama tu ade hati jalan tersengguk2. ...nk tiru aku le tu.. lol....
 


Monyet : kalau korang aku jual pisang 50% la... amacam??? paling kurang da tu...

Ikan laga: Boring sey, duduk sorang2 dalam tanki ni.

Ikan parang; Kurang asam punya manusia, letak gambar aku kat depan bekas keropok

Ikan Jerung: Kenapa x de sorang pun nak add/approve aku. :-(

Ikan Sepat: Terkenang jiran sebelah yang dah dijadikan ikan pekasam. Al Fatihah

Ikan Bilis: Wah ramainya kawan kita. Tahniah remy, ko kawan aku yang ke 5000.

Ikan Arowana: Cantik tak sisik I? Cantik kan ?

Ikan Mas Koki: macam mana nak kurus nie?

amacam rse t'gugat x???? hahahahaha

renung2kn ye



sekian
wan_pokwan



p/s (-_-' )

Kucing 3...Cara menjaga anak kucing yang tiada ibu...

Kadangkala anda akan menghadapi masalah sebegini di mana, mungkin ibu kucing tersebut mati atau anda menjumpai anak2 kucing yang tidak berdaya di tepi jalan berhampiran rumah anda...
persoalannya..mcm mne kite nk jaga anak2 kucing ni.???.

Anak kucing berusia 1 hari hingga sebulan adalah sgt lemah dan sangat2 memerlukan penjagaan rapi.Anak kucing pada usia ini perlu diberi susu (belikan formula khas utk anak kucing) setiap 3-4 jam sehari iaitu lebih kurang 7-8 kali sehari. Ia juga perlu diletak di tempat yang hangat dan selesa.Cara mudah ialah isi air panas dlm botol tahan panas, dan balut botol tersebut dgn selimut/blanket kemudian letakkan dlm kotak/bakul tempat anak kucing itu berada.Anak kucing yang sgt kecil ini mungkin akan membuka mata pada usia 2 minggu.Anda juga hendaklah merangsang ia kencing dan membuang najis setiap kali lepas menyusu dengan melapkan kapas/tisu basah di bhgn punggung anak kucing itu.Ini kerana ia cuma akan membuang najis apabila dirangsang oleh rangsangan sentuhan seperti jialatan ibu kucing tersebut sewaktu membersihkannya. pada usia 2 minggu, bawalah ia ke klinik vet untuk mendapatkan rawatan kecacingan. Pada usia ini juga ia sudah boleh diajar cara membuang najis di dlm litter box yang berisi pasir(litter sand).Tetapi ia mungkin emerlukan lebih kurang 2-4 minggu utk mahir kerana ia tiada ibu sebenar utk mengajarnya.Apa yang anda boleh buat ialah , bawa anak kucing ke litter box dan sapukan kaki hadapannya ke atas pasir litter atau,ambil sedikit najisnya dan letakkan sedikit di dlm litter box, insyaAllah ia tahu bhw di situlah "Tandas" baginya.

Doktor veterinar akan memeriksa kucing anda apabila dibawa ke klinik dan jadual pemvaksinan akan ditentukan oleh beliau.Ubat nyahkutu dan syampu antikutu cuma sesuai dipakaikan kepada anak kucing berusis 7-8 minggu kerana ia mengandungi toksik yang boleh menjejaskan perkembangan buah pinggang dan hati anak kucing anda.


Pada usia satu bulan anak kucing boleh diajar memakan mkn separa pejal seperti ikan/ayam rebus atau mknn yang siap dipaket(tuna/chicken, sardine dll berjenama seperti whiskas, snappy tom, royal canin, science diet dll).Pada usia dua bulan ia sudah bersedia bagi mknn pejal seperti cat biscuits(disarankan membeli cat biscuits stage kitten 2-6 bulan).Perlu diingatkan kucing adalah haiwan karnivor dan memerlukan makanan berasaskan ayam/daging atau ikan, bukannya makanan manusai seeprti nasi dan roti.Apabila anda memberi kucing mkn nasi, ia samalah seperti anda memberi lembu memakan daging @ikan!Anak kucing sgt kuat bermain-main dan amat sesuai jika anda membela sekurang2 nya 2 ekor supaya ia ada kwn dan tidak bosan apabila anda tiada di rumah.Kucing yang bosan cenderung merosakkan /menggaru perabut atau kencing/berak merata2.

moge2 input ni bg korg sdkit ilmu ye dan hrap2 ianya b'gune ty
ignku ktakn comel lucu n mnje smmgnye sifat kucing =)


sekian
wan_pokwan





Isnin, 2 Mei 2011

hAri2 aKu kiRe...

Assalamualaikum

tdo
mkan
kje
main

tiktok tiktok
jmaat ni rezult upu....hmm??? xlme da kn??? tngok la mne dpt prgi je
hope dpt kos yg mnat laa...hahahaha sAdly mtrx dreject mEntah2 hahaha s0 biarkan die prgi..
pergila jauh2 huhuhu
aku xksal pn
tiada p'soalan yg tiada jwpan





ada sbb 2npe aq xdpat kui3....tgok je ty ape jd huhuh


s0 xyah la pndang2 blakang juz keep m0ving f0ward likE de sun shinE ...hohohoho
mngar0t sudah
mju khdapan bgaikn tiada penghujung..setiap org ade cre t'sndri nk b'jya..

xkire la kt mne skli pon asalkn ketekalan kesungguhan n ktabahan 2 ada conform insyaAllah...
sukses.. sukses

hahaha

hmm??? form6 kkdang 2de gk t'pkir psal 2kan huhuuhu
tpi 2la kn dgor sttus exam antre yg t'susah di asia
dsyat 2
kne pkai uniform
spot check ooo tidak sy da xlrat dgn smue tu hahahaha


hahahaha ty klu xpast  ssah plak kn...

aq ni da la jnis mlas skit nk bce bku tebal2 ni kui3
xpela jlan selamat je cntnue dpl0ma

nmpaknye cuti rehat ni da tnggal beberapa mggu je lg sblom buzy smule ke alam pembelajaran....
huhuhu strting back fr0m A...

hrap2 kjyaan yg aq hrapkan 2dpat la...
s0 help me guys..pray 4me f0r a btter life in future...
insyaAllah..
 p'kre yg sme juga sya akn lkkukan kpd anda


nothing imp0siblE....



sekian 
wan_pokwan







Jumaat, 29 April 2011

muaahahahahahahahaha





Asssalamualaikum 



hehehehe




tiktok tiktok



 tggal 1 mei



tiktok tiktok




pkol 9pm lbeh2 skt





tiktok tiktok



kt kedai kopi





tiktok tiktok












mu lwn arsenal





kasi nges sma arsenal hahaha





aq fan mu






lntak r org nk ckp pe





jnji mng




hahahahahahahaha






mng mng mng






sekian
wan_pokwan







p/s_JGN MRAH HAA muaahahahaha








Rabu, 27 April 2011

Kucing yang memberi inspirasi kepada ahli sufi


kucing lg muahahhahhahaha

aq ckp psl kucing mmg xbosan 

pe2 pn ni nk kongsi skt smbngan kucing pd islam ni

dmne sde umat yg t'dhlu ni jd sufi sbb kucing 
ha mnrikkan???



moge input ni b'gune

Seorang Sufi ternama bernama ibnu bashad yang hidup pada abad ke sepuluh bercerita, suatu saat ia dan sahabat-sahabatnya sedang duduk santai melepas lelah di atas atap masjid kota kairo sambil menikmati makan malam. Ketika seekor kucing melewatinya, Ibnu Bashad memberi sepotong daging kepada kucing itu, namun tak lama kemudian kucing itu balik lagi, setelah memberinya potongan yang ke dua, diam-diam Ibnu Bashad mengikuti kearah kucing itu pergi, hingga akhirnya ia sampai disebuah atap rumah kumuh, dan didapatinya si kucing tadi sedang menyodorkan sepotong daging yang diberikan Ibnu Bashad kepada kucing lain yang buta kedua matanya. Peristiwa ini sangat menyentuh hatinya hingga ia menjadi seorang sufi sampai ajal menjemputnya pada tahun 1067.
Ada juga cerita tentang seorang sufi di Iraq yang bernama Shibli, ia bermimpi dosa-dosanya diampuni setelah menyelamatkan nyawa seekor anak kucing dari bahaya.
Selain itu, kaum sufi juga percaya, bahwa dengkuran nafas kucing memiliki irama yang sama dengan dzikir kalimah Allah.
 
Cerita yang dijadikan sebagai sauri tauladan
Salah satu cerita yang cukup mahsyur yaitu tentang seekor kucing peliharaan yang dipercaya oleh seorang pria, untuk menjaga anaknya yang masih bayi dikala ia pergi selama beberapa saat. Bagaikan prajurit yang mengawal tuannya, kucing itu tak hentinya berjaga di sekitar sang bayi. Tak lama kemudian melintaslah ular berbisa yang sangat berbahaya di dekat si bayi mungil tersebut. Kucing itu dengan sigapnya menyerang ular itu hingga mati dengan darah yang berceceran.
Sorenya ketika si pria pulang, ia kaget melihat begitu banyak darah di kasur bayinya. Prasangkanya berbisik, si kucing telah membunuh anak kesayangannya! Tak ayal lagi, ia mengambil pisau dan memenggal leher kucing yang tak berdosa itu.
Tak lama kemudian, ia kaget begitu melihat anaknya terbangun, dengan bangkai ular yang telah tercabik di belakang punggung anaknya. melihat itu, si pria menangis dan menyesali perbuatannya setelah menyadari bahwa ia telah mebunuh kucing peliharaannya yang telah bertaruh nyawa menjaga keselamatan anaknya. Kisah ini menjadi refleksi bagi masyarakat islam di timur tengah untuk tidak berburuk sangka kepada siapapun.

haa men2 dgn kucing

cerite 2pn kbykkannye rmai da tau kn2

so xpe

mne yg xtau kte bg tau

mne yg da tau kte igt2kn

so moral of da story

b'kwan la dgn kucing hehehe

kpd mreke yg xske kucing ni fkir2kn la ye





sekian
wan_pokwan



Isnin, 25 April 2011

Kucing dan Islam



 Assalamualaikum

ye2 kmbali b'sme sye hahaha

sblm2 ni aq da kongsi dgn korg kisah2 kucing dgn nabi

so today i wnt 2share wth all of u guys about cats tht hve
been said in our pr0phet hadis tht is Nabi Muhammad SAW n
some of st0ry tht hve been t0ld als0 in de Al-Quran

hahaha brngn ckp omputih plak

mcm t'abur hahaha

okla 2

mge2 inf0 ni bg korg isi2 yg b'gne ye

Abu Qatadah berkata bahawa Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang perumahan)," [Hadis Riwayat At-Tirmidzi, An-Nasa'i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah].
Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Muhammad SAW pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, baginda bersabda, "Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bejana." Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju ke bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sehinggalah kucing tersebut berhenti minum lalu (baginda) berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, "Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis."
Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa pada buburnya. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, 'Aisyah RA lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah SAW bersabda, "Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling." Aisyah pernah melihat Rasulullah SAW berwudhuk dari sisa jilatan kucing, [Hadis Riwayat AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni].
Hadis ini diriwayatkan dari Malik, Ahmad, dan Imam Hadis yang lain. Oleh kerana itu, kucing adalah binatang, dimana, peluh, bekas dari sisa jilatannya adalah suci.
Nabi Muhammad SAW juga pernah memberi gelaran kepada Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi sebagai "Abu Hurairah" yang beerti "Bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang sangat menyayangi kucing.
Manakala menurut periwayatan Hadis Nabi didalam Sahih Bukhari Jilid 3, Buku 40, Nombor 552, menerangkan cerita seorang wanita yang telah terkena cakaran oleh seekor kucing dan bagi menghukum kucing itu, wanita tersebut telah bertindak mengurung kucing dalam sangkar penjara dan tidak memberikan kucing tersebut makanan atau minuman. Maka wanita itu dibalas/dihukum oleh Allah dengan buruk atas perbuatan wanita itu.





sekian
wan_pokwan





seterU utAmakU





di suatu pgi yg sgt terik

b'lnsng stu p'tarungan

Pertarungan yg sgt sengit....

set pnntuan

smmgnya

sgt mndebarkan







pen0nt0n xde

smmgnye snyi

mne sorakan???

wlaubgai mne pn

msih b'aksi dgn pn0h b'tnage

dn akhrnya








aq mnang

mmg xdisngkal lg

muaahahaha

sprti bse

pihak lwn yg sme

kcundng lg

hahahahaha

sgguh jhat diriku ini







sekian
wan_pokwan





Khamis, 21 April 2011

kucinG...kucinG...kucinG..

me0w..me0w

hahaha
asSalamualaikum...
hri ni den nk k0ngsi skt psal p'lakuan kucing yg boleh kita nmpk n dikaji huhuhu


bg sspe pminat2 setia kucing mcm den ni haa> huhu
ni antra p'kara2 yg korg prlu tau n mmg ptot tau pn psl kucing...


bg sspe2 yg bru nk b'jinak dgn kucing ni lg la ptot tau c0z ty xla rse la jnggal sgt
bile nk jge kucing...

me0w me0w 


1. menggeselkan badannya ke kaki kita

- ini sebenarnya bukan perlakuan manja yg sering disalahtafsirkan oleh manusia...sebenarnya kucing menggeselkan badannya kerana hendak "menanda" kawasan atau objek yang berada di dalam teritorinya...jadi secara logiknya..kucing anda sebenarnya mengganggap anda adalah objek kepunyaannya! Jika anda perhatikan,ia juga menggeselkan badannya ke kaki meja dan sofa..dan setelah selesai "menanda" kaki anda atau objek lain, ia akan menjilat (grooming) tubuh badannya untuk menghilangkan bau anda atau bau objek tersebut dari badannya!(restore its own scent).

2. cuba mencium/menggeselkan mukanya ke muka anda

- ini juga bukan perlakuan manja. ia bermakna kucing anda sedang menyatakan hello kepada anda atau cuba berkomunikasi dengan anda.selalunya ia akan berbuat demikian apabila anda sedang mendukungnya atau ketika anda baring di mana muka anda berada sama paras dengan muka kucing tersebut.

3. melilitkan ekornya ke badan terutama apabila mahu tidur

- cuba anda usik kucing yang sedang mahu tidur atau dalam posisi rehat yang melilitkan ekornya ke badan. Anda pasti akan dibalas dengan renungan tajam dan ekornya akan melibas - libas ke kiri dan ke kanan.Ini bermakna, kucing anda tidak mahu diganggu dan ia mahu bersendirian!Perlakuan ini dinamakan defensive behaviour.

4. Merenung tajam , telinga menghala / leper ke belakang

- mudah sahaja, ia sedang marah! jadi, jgn balas renungan ini kerana ia bermakna anda sedang mencabarnya!

5. Mengembangkan bulu apabila bergaduh ataupun takut

- percubaan untuk menampakkan dirinya lebih besar dari lawannya / ingin menakutkan lawannya

6. Mengais - ngais makanan atau mainan yang tidak digemari

- ini menunjukkan ia tidak menyukai sesuatu barang atau makanan dan cuba menyembunyikannya. Dalam keadaan semulajadi, kucing akan mengais - ngais tanah untuk menyembunyikan barang yang tidak digemarinya. Jadi, secara nalurinya, ia akan berbuat perkara yang sama walaupun tiada tanah di kawasan tersebut.

7. tidak mahu masuk ke dalam litter boxnya ( kotak pasir tandas ) bagi kucing indoor, mungkin akan membuang najis di luar dari litter box

- ini ialah tanda bahawa ada sesuatu tidak kena dengan litter boxnya, mungkin pasirnya terlalu basah atau anda terlupa untuk menukar pasir baru yang lebih kering dan bersih. Cats are fussy and very clean animals actually....tetapi sekiraya tiada masalah dengan pasir tandas dan ia masih kencing dan berak di luar kotaknya, kemungkinan besar ia mengalami masalah urinari atau sakit perut yang menyebabkan ia tidak sempat hendak membuang air kecil atau najis ke dalam litter boxnya.

8. Mengiau

- tahukah anda bahawa kucing cuma akan mengiau kepada manusia?komunikasi antara kucing dengan kucing hanya melibatkan dengkuran, ciuman dan geselan badan. Mengiau menandakan ia memanggil anda atau cuba memberitahu anda sesuatu.....contoh: ia ingin makan , ia ingin keluar rumah, ia inginkan perhatian anda, ia inginkan cicak yang kelihatan di dinding rumah dll .

9.menangkap tikus, cicak atau burung dan membawanya pulang ke rumah atau meletakkannya ke hadapan anda.

- kadang - kadang anda akan begitu marah dengan kucing anda kerana membawa bangkai yang akan mengotorkan rumah dan juga kelihatan kejam.Kucing di habitat semulajadinya suka memburu, jadi perlakuan memburu adalah berasal dari nalurinya, walaupun ia tidak pernah belajar memburu jika ia dibesarkan secara indoor(dalam rumah).Kucing akan memburu dan membawa pulang habuan perburuan itu ke sarangnya ( dalam kes ini, rumah anda) untuk dikongsi bersama atau dijadikan hadiah kepada ahli keluarga yang lain. Sebenarnya perlakuan ini adalah satu penghargaan kepada anda kerana kucing anda menghargai anda sebagai ahli keluarganya!Antara cara untuk mengelakkan hal ini ialah memakaikan kolar berloceng supaya "haiwan buruan " akan menyedari kehadiran kucing anda dan ia sempat lari. Satu lagi cara ialah anda boleh menyorokkan makanan kegemarannya ( asalkan ia masih boleh mencium bau makanan tersebut) atau mainan kegemarannya untuk kucing anda mencarinya dan menggalakkan sifat berburu tadi.

10.selalu menjilat bulunya

-kucing akan menghabiskan sebahagian masanya untuk menjilat bulunya
- ada 2 sebab iaitu
1. ia ingin membersihkan/merapikan badannya (grooming)
2.kucing tidak mempunyai kelenjar peluh yang banyak seperti manusia, jadi dengan cara menjilat/ membasahkan bulunya dengan air lur, ia dapat menyejukkan badannya.


11.menggaru perabot, karpet, sofa


- kucing anda tidak akan faham sampai bila - bila , kenapa anda begitu marah jika ia berbuat demikian, kerana ini adalah naluri semula jadinya....kucing liar di habitat semulajadinya akan menggaru batang pokok untuk menanggalkan sel kuku mati dan menanda kawasannya.Oleh itu, anda dinasihatkan menyediakan tiang khas (scratching pole)untuk kucing anda menggaru ( boleh dibeli atau dibuat sendiri).Cat scratching pole ini hendaklah yang cukup kukuh supaya ia tidak mudah tumbang apabila kucing anda menggaru


hahaha ok2je dlu stakat ni xleh byk2 ty pening

kucing2 jlanan den pn da branak pinak da
da ade cucu pn

hahahaha ini crita benar maa wakakakaka

skli lg kukatakan dgn indah
kucing2 ni smmgnya haiwan yg comel n lucu..







sekian
wan_pokwan 






 

Rabu, 20 April 2011

keluarGa ^_^

aSsalamualaikum......                                                  .

keluarga                                                           
ceria
satu anugerah n nikmat Allah SWT yg tiada stu pn nilai yg dpt dbndgkn dgnnya...
kt stu la tmpt kite mngadu
kt stu la tmpt kite b'mnje
kt stu jgelh tmpt mngharap kasih drpd 2insan 
yg b'gelar ibu bapa 

ibu bapa
mreke gmbira mlihat anak2 gmbira
mreka sggup b'krban asalkn anak2 gembira
kbhgiaan anak2 mrpkan kbhgiaan mreka



Mr n Mrs t0mp0k.. sememangnya bahagia

kemesraan antra dk b'adik juga tiada bezanya
b'main b'sama
tdo bersama
mkan bersama
malah
b'tengkar pn
bersama

smue itu tidak mnjd msalah krne smgnya sdah mnjd lmrah dlm khdupn b'keluarga
indah kn??? 





tp bg aq...


emm..
hnye kesedihan yg smmgnya 
tiada titik n0ktah....
aq kehilangan sgle kbhgiaan yg pernah  miliki dulu
mne prginya???
aq pn sbnrnya da xtau mne hlgnye fmily aq yg dlu
sllu hapening
pnoh dgn gelak tawa..
pegi mne2 pn sllu sme2..
clbrte hri lahir sme2
family day sme2
tp skg..
stngah dekad da aq kehilangan
pernah ade mse aq dok sorg mmikir dgn prsaan cmburu
"org miskin pn hdup bhgia wlupn diorg sgt susah 
but still  hdup sbg satu family,ssah senang b'sme"
aq tau ni smue keje Allah SWT
aq xleh nk lwan takdir
tp aq bleh mngubah tkdir
s0 4n0w
i'm juz twakal n alwys doa with hope dat s0meday
my fmily will be cheerfull as ever again
live n0rmally as a happy fmily.....



 hrgainya slgi ada



sekian
wan_p0kwan          








Selasa, 19 April 2011

kukatakaNnya dengaN iNdah....

aSsalamualaikum....

fuhh...

pagi ni awal je aq kluar rmah...
nk ambk udare sgar hahaha
nyaman sungguh....

ssambil 2aq lyan r tgok sunriSe ...
ssungguhnya sgt indah seni ciptaan Allah...
pelik kn bgimana mse mthri naik chye die x seterik wk2 tghari huhuhu
kn2???
pdhal jraknye sme je kn juz yg m'bezakan nye kdudukan mthari 2je...
kuasa tuhan...

lg satu aq ske tgok wrne2 yg t'hasil kt langit wk2 mthari terbit...wak2 nk snje pn ye juge..

mcm2 wrne ade
jingga 
ungu 
merah tp juz lbih ke wrne2 pnas la kn 

huhu xprnah plak aq tgok wrne hjau ke
wrne biru
hahaha joking2 maa...

kte xleh nk m'persnde2kn ciptaa tuhan ssungguhnya 
sgle ciptaanNya ddunia ini mrupakan yg terbaik sbg prngatan kpd hamba2Nya
tentang kbsaranNya...

s0 nkmati la pemberianNya ddunia ni slg b'nyawa...
huhuhu
hri ni pn nmpk mndung je aq rse hjan jp lg ni..
s0 skg ni aq nk prepare nk mndi hjan hahaha
 sabun shmp0o smue ade hahaha

nikmat 2 wakakaka

sekian

wan-pokwan